
In de wetenschap


Podcast serie Marije Michel & Team Language Learning @RUG.nl
Op de Rijksuniversiteit Groningen laten Audrey Rousse-Malpat en Marije Michel masterstudenten van de Educatieve Master in de Moderne Vreemde Talen het vak ‘The CEFR in context’ afsluiten met het maken

Effectiveness of explicit vs. implicit L2 instruction
Effectiveness of explicit vs. implicit L2 instruction: a longitudinal classroom study on oral and written skills

AIM-didactiek voor het schoolvak Frans
Gelijkaardige artikels. John Daniëls, Arie Hoeflaak, Erik Kwakernaak, Johan Graus, Honderd jaar Levende Talen (1911–2011; Verleden en toekomst van het taalonderwijs , Levende Talen Magazine: Vol 98 (2011) Patrick Rooijackers,

Effecten van typen instructie en hoeveelheid doeltaal in de klas voor het vak Frans in de onderbouw.
De auteurs hebben gekeken naar de effecten van verschillende typen instructie om Frans als vreemde taal te leren, in een echt klaslokaal en gedurende een lange periode. Ze constateren dat

Frans leren met AIM in het voortgezet onderwijs.
AIM (Accelerative Integrated Method) (Maxwell, 2001) is een L2-instructiemethode voor Frans uit Canada. Sinds 2007 hebben steeds meer Nederlandse middelbare scholen deze methode geïmplementeerd. Onderzoek tot nu toe heeft geen

Foundational Principles of Task-Based Language Teaching
Dit boek introduceert het didactisch concept taakgericht taalonderwijs, ook wel task-based language teaching of TBLT genoemd. De TBLT-aanpak is gestoeld op de premisse dat leerlingen primair taal verwerven door het

Doeltaal Leertaal: Over bibberen aan de rand van het taalbad en docenten-taalbewustzijn
In deze bijdrage wordt de achtergrond van verantwoord doeltaalgebruik belicht en worden er didactische handreikingen gedaan voor een effectieve inzet van de doeltaal.

Doeltaal-Leertaal: Taal om van te leren
In dit hoofdstuk vertelt Sebastiaan Dönszelmann wat je als docent allemaal kunt doen om de doeltaal niet alleen als communicatiemiddel in te zetten, maar ook als leertaal.

Doeltaal-Leertaal : De invloed van een concrete doeltaaldidactiek op vaardigheidsprestaties in de reguliere mvt-les
Heeft een doordachte en verantwoorde doeltaaldidactiek gunstige effecten op het leren van leerlingen in het voortgezet onderwijs, en is zo’n didactiek duurzaam aan te leren door docenten?

Doeltaal = voertaal. Maar hoe dan?
Paul Goossen vertelt uit eigen ervaring hoe hij in zijn lessen Duits de doeltaal als voertaal langzaam probeert in te voeren.

Gesprek met docent Duits Paul Goosen over doeltaal als voertaal
Hoe kun je het best beginnen met het gebruiken van de doeltaal en wat levert een goed resultaat op?

Doing Focus-on-Form
Dit artikel gaat in op de beweegredenen om aandacht te besteden aan form-focused communicatie. De voor- en nadeelen van verschillende didactische opties worden besproken.

Focus on form: A critical review
In het artikel wordt ingegaan op kritiekpunten op form-focused onderwijs, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan de vraag hoe focus-on-form kan worden toegepast in lessen waar traditionelere benaderingen de norm

Cognitive underpinnings of focus on form
In dit hoofdstuk wordt een pyscholinguistische onderbouwing gegeven van form-focused taalonderwijs.

Focus on Form in task-based language teaching.
In dit proefschrift exploreert Marrit van de Guchte verschillende manieren waarop leerlingen zich kunnen richten op grammatica in taakgericht taalonderwijs.

Handboek vreemde talen onderwijs
Het Handboek vreemdetalendidactiek maakt (toekomstige) taaldocenten wegwijs in de verschillende domeinen van het vreemdetalenonderwijs. In elk hoofdstuk wordt een verband gelegd tussen recente inzichten uit de wetenschap en de dagelijkse lespraktijk.

Teacher Talking Time
In deze Engelstalige podcast praten presentatoren Leonardo Gomez, Mike Landry en Andrew Woodbury (allen docenten Engels) met Marije Michel over de rol van input en grammatica in taakgericht taalonderwijs en

De website Doeltaal Digitaal
Doeltaal Digitaal is een driejarig NRO-project dat is opgezet om het doeltaalgebruik tussen leerlingen te bevorderen. Onderzoek laat zien dat leerlingen zich in digitale omgevingen gemakkelijker in de doeltaal uiten, omdat de

ICT: Niet alleen voor de leuk.
In dit hoofdstuk wordt beschreven hoe je als docent onderbouwde keuzes kunt maken bij de inzet van ICT in de vreemdetalenles, zodat je lessen niet alleen leuker worden, maar ook

Doeltaal digitaal: Learning by doing! Levende Talen Magazine.
Afgelopen maand kwam in Levende Talen Magazine ons artikel Learning by doing! uit. Hierin vertellen we over de achtergrond en opzet van het Doeltaal Digitaal project. We berichten over geschikte