Plan-a-prank

INTRODUCTIE In deze taak maken leerlingen in tweetallen een plan voor een ‘prank’ (een grap of stunt) die ze op school zouden willen uithalen. Het idee achter deze taak is om leerlingen te verleiden om met elkaar in gesprek te gaan in de doeltaal. Om leerlingen te enthousiasmeren, is gekozen voor een rebelse, stoute taak. De taak lijkt dan ook op de taak The Perfect Robbery. Om ook de leerlingen met wat minder zelfvertrouwen mee te krijgen, is gekozen voor overleg via tekst-chat.  De taak kan echter ook worden uitgevoerd via audio- of video-chat, of face-to-face. Deze taak werd ontworpen voor tto-leerlingen uit 2 vmbo-t en 2 vwo.   DOELEN Het communicatieve doel van de opdracht is dat leerlingen samen een plan maken, waarin zij het volgende bedenken:
  • een leuke prank die niemand lichamelijk of emotioneel zal kwetsen
  • benodigdheden voor de uitvoer van de prank
  • welke leraar zij kunnen betrekken bij het verkrijgen van de schoolsleutels
  • hoe zij de conciërges kunnen afleiden en/of uit hun handen kunnen blijven tijdens de prank.
  Het doel van de taak is het gebruiken van de taal. Dit hoeft niet per se accuraat te zijn. Bij deze taak is dan ook geen specifieke taalfocus. Leerlingen maken gebruik van alle taalmiddelen waarover zij nu al beschikken.